فــــرج نزدیک است...
اللهم عجل لولیک الفرج
نوشته شده در تاریخ دوشنبه ششم تیر 1390 توسط محمد آقایی پر | نظرات ()

چندی است که موضوع لوح فشرده «ظهور بسیار نزدیک است» به دغدغه اول فعالان عرصه فرهنگی و دینی کشور تبدیل شده است به طوری که همگان حتی بی توجه به تخصص و جایگاهشان احساس وظیفه می کنند در این باب اعلام موضع کرده و نظرات و عقاید خود را پیرامون اهداف پیدا و پنهان این سی دی که عمدتا آلوده به اهداف سیاسی و جناحی است بیان می کنند.

افراط در پرداختن به این موضوع چنان آشفته بازاری را در عالم رسانه ها موجب شده که حتی دست اندرکاران تولید آن نیز ذوق زده شده و از پشت پرده به متن مصاحبه ها و گزارش های مطبوعات و خبرگزاری ها جستند و علنا چنان به دکترین متعالی مهدویت تاختند که در این مسیر علما و مراجع نیز در امان نماندند و به انواع تهمت ها، شواهد مورد ادعا در سی دی ظهور را به مراجع بزرگ تشیع نیز تسری دادند.

برخوردها با این سی دی در روزهای اخیر از اعلام موضع های متنوع سیاسی و کارشناسی به برخورد قضایی و کیفری هم رسیده است و مقامات عالیرتبه قضایی و حتی اطلاعاتی بر عزم خود برای مجازات متجاوزان به عقیده ناب تشیع در منجی گرایی  یا معرفی پرده نشینان زمینه ساز جریانات انحرافی تاکید کرده اند.

وقتی در بحبوحه بیداری اسلامی در کشورهای منطقه بخشی از ظرفیت رسانه ای کشور به موضوعی فرعی اختصاص می یابد آن هم در حالی که جریانات روز دنیا بیش از هر زمانی نیازمند رصد مسوولان، علما و کارشناسان هستند، پرداختن به لوح فشرده ظهور بسیار نزدیک است می تواند چه اهدافی را به دست دهد؟

حقیقت این است که رسانه ها هم به نوعی بازی خورده اند و به جای پرداختن به اصل موضوع مهدویت و زمینه سازی برای ظهور اسیر جریانات مشکوکی شده اند که شاید فقط  سزاوار باشند مثل همیشه بسان تذکری بدان پرداخته شود.

در این گزارش سراغ جمعی از علما و کارشناسان مباحث مهدوی رفته ایم تا در عمل به رسالت رسانه ای خود به اصل موضوع مهدویت پرداخته و ابعاد هدایت بخش این اندیشه متعالی را واکاوی کرده و در اختیار مخاطبان قرار دهد.

امتحان انسان یكى از سنت‏هاى مهم الهى است كه در زندگى بشر به شیوه‏هاى گوناگون اعمال شده و می شود بنابراین کل واقعه غیبت نیز در لوای این اندیشه قابلیت تعریف دارد تا به موجب آن پایبندى مسلمین به عقاید و حفظ ایمانشان در دورانی که دسترسی عینی عمومی به حجت خدا وجود ندارد امتحان شود.

در روایات متعددی از ائمه معصومین(ع) نیز تاکید شده است که در دوره غیبت ‏شرایطى پیش خواهد آمد كه دیندارى و پایبندى به ارزش‏هاى انسانى و اخلاقى بسیار مشكل خواهد بود و امروزه ایجاد شبهه و راه اندازی فرقه های انحرافی فكرى و اعتقادى از وقایع مهمی است که اندیشه مهدویت را تهدید می کند که در قالب ظاهری فریبنده افرادی منحرف و بى تقوا با اهداف دنیا پرستانه‏ گروه‏هاى مردم را با راه اندازی مسلك‏هاى غلط و منحرف از مكتب اهل بیت(ع) دور می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضی موسوی شکوری رییس حوزه علمیه نمازی خوی و امام جمعه این شهر در این ارتباط، اعتقادات خود را چنین بیان می کند: اعتقاد به ولایت نائبان امام عصر (عج) از جمله شاخص های دین داری در دوره غیبت است چراکه خود امام عصر (ع) تكلیف شیعه را در عصر غیبت كبری به صورت صریح بیان فرموده اند كه به دو مورد اشاره می كنیم الف: ... و اما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا ، و ب: ... و اما من كان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدینه الخ .
 
امام جمعه خوی می گوید: در طول تاریخ خونبار شیعه دانشمندان و فقها برای محقق ساختن وظایف سنگین محوله در عصر غیبت و نگهداری شیعیان از انحراف و نابودی و حراست از دین در برابر آسیب های حوادث واقعه اقدامات اساسی و سرنوشت سازی را انجام داده اند.

حجت الاسلام و المسلمین شکوری رئوس این اقدامات را در 6 بند ذیل دسته بندی می کند:

1- راه اندازی حوزه های علمیه برای تربیت نائبان امام زمان(عج) و مبلغان دین
2- تألیف هزاران جلد كتاب در موضوعات مختلف معارف دینی
3- مبارزه با حاكمان ستمگر در طول تاریخ
4- به عهده گرفتن سرپرستی شیعه از طریق مرجعیت و رسائل علمیه
5- توسعه و گسترش دادن علوم و معارف اسلامی از قبیل: كلام، فقه، اصول، تفسیر، رجال، حدیث، فلسفه، عرفان، تاریخ و ...
6- تثبیت اندیشه غیبت در افكار عمومی بویژه در قرنهای چهارم و پنجم

امام جمعه خوی آزمایش ایمان دینی مسلمین در دوران غیبت را مورد توجه قرار داده و می گوید: به اعتقاد تشیع در دوران انتظار به خاطر طولانی شدن مدت غیبت مردم آزمایش خواهند شد همانگونه که امام صادق (ع) فرمود، إن لصاحب هذا الامر غیبتین احدیهما تطول حتی یقول بعضهم مات و بعضهم یقول: قتل و بعضهم یقول: ذهب فلا یبقی علی امره من اصحابه الا نفر یسیر، یا همان بزرگوار در در روایت دیگر فرموده اند، لا بد للناس من أن یمحصوا و یغربلو و یخرج فی الغربال خلق كثیر.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی شکوری ارزش پیدا كردن دین داران را از دیگر شاخصه های دینداری در عصر غیبت می کرده و ادامه می دهد: كسانیكه از امتحانات و آزمایش های متعدد عصر غیبت پیروز می شوند جایگاه ویژه دارند چراکه امام صادق (ع) فرموده اند قال النبی (ص): لعلی (ع) یا علی و اعلم أن أعظم الناس یقیناً قوم یكونون فی آخر الزمان لم یلحقوا النبی (ص) و حجب عنهم الحجة فآمنوا بسواد فی بیاض، و باز از رسول خدا (ص) نقل شده فرمود: سیاتی قوم من بعدكم الرجل الواحد منهم له اجر خمسین منكم قالوا: یا رسول الله نحن كنا معك ببدر و احد و حنین و نزل فینا القرآن فقال: انكم لو تحملوا لما حملوا لو تصبروا صبرهم.

او حتی به مشترکات شیعه و سنی در موضوع مهدویت نیز توجه ویژه کرده و تصریح می کند که مشتركات فریقین در بحث ظهور و انتظار بر پایه به احادیث وارده در پنج بخش ذیل قابل ارزیابی است.

1- در ارتباط با نسب امام عصر (عج)
2- در خصوص ویژگی ها و شمایل آن بزرگوار
3- در زمینه علائم و نشانه های ظهور آن حضرت
4- در مورد خصوصیات و شرایط حاكم بر جهان هنگام ظهور ایشان
5- تبیین برخی از حوادث و رویدادهایی كه در آن زمان به وقوع خواهد پیوست

حجت الاسلام و المسلمین شکوری می گوید: در برخی از احادیث فریقین وارد شده است كه آن بزرگوار از فرزندان رسولخدا (ص) می باشد ابن ابی شیبه از رسولخدا (ص) روایت كرده است که لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الْدَّهْرِ إلا یَوْمٌ لَبَعْثَ اللهُ رَجُلاً مِنْ اَهْلِ بَیْتی یَمْلَأُ ها عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَوراً ، اگر از دنیا جز یك روز باقی نماند خداوند متعال یكی از اهل بیت مرا خواهد فرستاد كه زمین را پر از عدل كند همانگونه كه از ستم پر شده است.
 
وی با ذکر حدیثی دیگر می افزاید: ابن ماجه و ترمذی به نقل از رسولخدا (ص) چنین آورده اند اَلْمَهْدِیُّ مِنّا اَهْلَ الْبَیْتِ ، مهدی (عج) از ما اهل بیت است یا یکی از فقهای شیعه مرحوم شیخ طوسی از رسولخدا (ص) چنین نقل كرده است :اَلْمَهْدِیُّ مِنْ عِتْرَتی، مهدی (عج) از عترت من است.

امام جمعه خوی در ادامه به موضوع همنام بودن حضرت مهدی (عج) با پیامبر (ص) در احادیث مشترک شیعه و سنی پرداخته و می افزاید: در احادیث فراوانی از فریقین تصریح شده است كه نام مبارك آن بزرگوار همان نام پیامبر(ص) است و از جمله شخصیت هایی كه در این زمینه احادیث مربوطه را مطرح كرده اند عبارتند از ابو داوود در سنن خویش، صدوق در كمال الدین، طبرانی در المعجم الكبیر، ابن كثیر در كتاب الانهایة، ابن اثیر در جامع الاصول، سیوطی در الحاوی للفتاوی و متقی هندی در كنزالعمال.

به عقیده وی شناخت صحیح و یقین قوی به امام زمان علیه السلام در دوران غیبت از ابزارهای مهم حفظ دین و سلامت انسان است، اما متأسفانه از مهم ترین مشکلات که امروز در مورد شناخت آن حضرت وجود دارد، شناخت ناصحیح از آن امام همام است.

حجت الاسلام والمسلمین شکوری تصریح می کند: پرداختن به مسایلی چون قتل و خونریزی و معرفی چهره امام زمان (عج) به عنوان یک انسان خون ریز به حدی که جوی های خون به راه می افتد، قاتل امام زمان (عج) که زنی است دارای ریش و سبیل، آیا 313 تن انسان خوب وجود دارد یا خیر؟ و مسایل و موضوعاتی از این دست هیچ دردی از دردهای جامعه دینی و منتظر را دوا نمی کند.

بنابر اظهارات وی پرداختن به مسایل مهمی همچون چگونگی آماده کردن جامعه جهانی برای ظهور مولا، چگونگی تربیت نسل ها برای خدمتگزاری در محضر امام زمان (عج) و مباحثی از این قبیل نیازهای مهمی است که نباید از آن غافل شد.

حجت الاسلام و المسلمین ایوب رنجبری امام جمعه ماکو نیز بر شناخت امام عصر(عج) بر پایه معارف ادعیه، زیارات و متون مهدوی تاریخی تاکید دارد و می گوید: خونخواهی تمام انبیاء بر عهده حضرت ولی‌عصر (ارواحنافداه) است، همچنانكه در دعای ندبه وارد است، این الطالب بذحول الانبیاء و ابناء الانبیاء، یعنی كجاست آن امام عزیزی كه انتقام خون و انتقام مظلومیت های تمامی پیامبران و فرزندان آنها بر عهده او است و از همه اینها مهمتر اینكه تمام ظلم های سنگینی كه ظالمان و دشمنان اسلام در حق اهل‌بیت (ع) انجام دادند، در حق امام زمان (عج) جاری است. چرا كه امام زمان ما (ارواحنافداه) آخرین باقیمانده اهل‌بیت هستند.

استدلال امام جمعه ماکو ناظر بر این حقیقت است که آن حضرت آخرین امام معصوم هستند كه ظالمین تمام آباء و اجداد گرامی ایشان را یكی پس از دیگری به شهادت رساندند و مظلومیت و شهادت مظلومانه اهل‌بیت (ع) خیلی بر امام عصر (ارواحنا‌فداه) سخت و گران تمام شده است لذا ایشان مسوول خونخواهی اهل‌بیت (ع) و انتقام از قاتلین آنها هستند و خود همین انتقام حضرت از قاتلان اهل‌بیت (ع) دلیل بر این است كه آن حضرت در تمام مظلومیت ها و مصیبات وارده بر آباء و اجداد گرامی‌شان شریك هستند.

این کارشناس مذهبی تهذیب نفس، برخوردارى از علم و معرفت كامل و ایمان استوار، شهامت و شجاعت‏بى‏نظیر، گذشت و فداكارى و آراستگی به تمام فضایل اخلاقی را از اوصاف یاران حضرت قائم(عج) دانسته و با برشماری مشخصه های یاوران جوان امام عصر(عج) می گوید: وقتى مجموعه روایات مربوط به قیام حضرت مهدى (عج) را مطالعه مى‏كنیم، با این حقیقت آشنا مى‏شویم كه زمینه‏سازان اصلى ظهور و اصحاب و یاران خاص آن حضرت در جریان تلاش براى تشكیل حكومت عدل جهانى، جوانان خواهند بود.

بر اساس استنادات وی این امر، از آن جهت است كه جوان به دلیل داشتن فطرت پاك و صفاى باطن در درجه اول، از استعداد و ظرفیت‏بالاى درك و توان شناخت‏حقیقت‏برخوردار است، علاوه بر آن، به واسطه شجاعت و شهامت زیادى كه دارد زودتر پذیراى حقایق مى‏شود و در مقابل آنها لجاجت و سرسختى بى‏مورد به خرج نمى‏دهد.

این کارشناس مسایل مذهبی ویژگى‏ها و اوصاف یاران حضرت حجت (عج) را در قالب این مولفه ها ارزیابی می کند: برخوردارى از علم و معرفت كامل و ایمان استوار، شهامت و شجاعت‏بى‏نظیر، گذشت و فداكارى، شهادت‏طلبى، فروتنى و تواضع در اوج برخوردارى از قدرت و امكانات، حق‏مدارى، عشق به امام‏علیه السلام، تبعیت و پیروى كامل از رهنمودهاى حضرت حجت (عج) و خیرخواهى به همنوعان و صفا و صمیمیت.

حجت الاسلام و المسلمین رنجبری مجددا با ذکر حدیثی از امام صادق‏علیه السلام می گوید: آن حضرت مى‏فرمایند من سره ان یكون من اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق، هر كس دوست دارد از یاران حضرت قائم‏ علیه السلام باشد باید در انتظار ظهور آن حضرت باشد و در این حال، به پرهیزكارى و اخلاق نیكو رفتار نماید و حتى در توقیعى كه امام زمان‏علیه السلام آن را به مرحوم شیخ مفید نوشته‏اند چنین آمده است كه اعمال ناشایست و گناهانى كه از شیعیان سر مى‏زند، یكى از عوامل طولانى شدن دوره غیبت و محرومیت آنها از دیدار امام‏علیه السلام است.

بنا بر باور امام جمعه ماکو ادعیه، زیارات مهدوی و توقیعات مختلف بیان کننده انتظارات امام زمان(عج) از منتظران ظهور است چراکه در بسیارى از مقاله‏ها و كتابهایى كه در زمینه وظایف منتظران نوشته شده‏اند، صحبت از این شده كه ما باید در زندگى خود آن‏گونه سخن بگوییم و رفتار كنیم كه امام مهدى(ع) مى‏پسندند و یا زندگى خود را آن‏گونه سامان دهیم كه آن حضرت مى‏خواهند، حال پرسش این است كه از كجا مى‏توان فهمید كه امام زمان(ع) از ما چه مى‏خواهند و چه كارى را مى‏پسندند؟

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد قهرمانی مسوول حوزه های علمیه آذربایجان غربی و امام جمعه میاندوآب دیگر کارشناس مذهبی است که در این گزارش با نگاهی ویژه به آسیب های مباحث مهدوی و چالش های پیش روی آن، منحرف ساختن اندیشه اصیل مهدویت را توطئه مدعیان دروغین آخرالزمان می داند و معتقد است که بی‌اساس جلوه‌ دادن و منحرف ساختن اندیشه و تفكرات مهدوی توطئه و ابزار مدعیان دروغین آخرالزمان برای دست‌یابی به مقاصد پلیدشان است.

وی در عین حال ضمن مقایسه ای بین تفکر شیعه در نگرش به آخرالزمان و مکاتب دیگر می گوید: نقش مكتب تشیع در فراهم كردن محیط ظهور موضوعی اعتقادی و زمینه ساز است که در مقابل مكاتب انحرافی دیگر برای گریز از واقعیت ظهور با جعلی و ساختگی كردن وقایع و رویدادهای مذهب خود سعی در ایجاد انحراف در باورها و اعتقادات اصیل مهدوی دارند تا اساسا" باورهای دینی را از ریشه سست و بی پایه جلوه دهند.

او ضمن بر شماری وجوهی از ویژگی های ظهور و انتظار می گوید: امام عصر(عج) مصلح و نوید بخش جامعه اسلامی است چراکه آن حضرت امید همه پیامبران و امامان(ع) است و با ظهور ایشان عدالت و برابری در جهان گسترده خواهد شد و جامعه بشری در زیر لوای عدل مهدوی به سوی پیشرفت و كمال حركت خواهد كرد.

امام جمعه میاندوآب تاکید دارد که امروزه وظیفه مهمی كه در قبال زمینه سازی برای ظهور بر عهده داریم و آن تقویت باورهای دینی و اعتقادی قشر جوان است تا در برابر توطئه‌های دشمنان مقاوم باشند و با اعمال و كردار شایسته خودشان در تحقق این مهم گام بردارند چون دشمن از طریق ایجاد شك و شبهه در باورها و ایجاد جنگ روانی و فرهنگی وارد این میدان شده كه تشخیص آن در ابتدا مشكل است.

رنجی استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه ارومیه نیز حقیقت انتظار را در تمسك به كلام وحی یعنی همان قرآن کریم می جوید و معتقد است: حقیقت مفهوم انتظار در تمسك به آیات و نشانه‌های مستند در كلام وحی معنا می‌یابد و اصولا" برخورداری از شناخت صحیح فلسفه انتظار نیز زمینه توسعه معارف مهدوی را در پی دارد.

این استاد دانشگاه به بیان معنای واژگانی انتظار پرداخته و می گوید: واژه انتظار فقط به معنای چشم به راه بودن نیست بلكه به معنای پرده دری است، چراکه به باور تشیع امید به داشتن جامعه‌ای ایده‌آل و سراسر عدل و داد از جمله موضوعاتی است كه در همه حال محرك انسان‌ها و جوامع به سمت تعالی و تكامل بوده است.

وی با برشماری شرایط تحقق انتظار ادامه می دهد: از جمله شرایط تحقق انتظار حقیقی تمسك به سیره نبوی و ائمه اطهار (ع) به صورت مستقیم و حضرت مهدی (عج) به صورت غیر مستقیم است که برای تحقق این امر باید به باورها و معارف دینی تمسك داشته باشیم و دقیقا" از همین روست که در اصول دین مبین اسلام سرپرستی جامعه اسلامی در زمان غیبت به ولی فقیه عادل و بابصیرت و آگاه سپرده می‌شود.

رنجی بهترین شكل انتظار را انتظاری می داند که نشأت گرفته از شناخت کلان ابعاد مختلف شخصیتی و رسالتی امام عصر(عج) باشد وی می گوید: ما باید شناخت صحیح و اصولی نسبت به معارف جاری در فرهنگ مهدوی داشته باشیم و امام زمان خویش را آنطور كه شایسته است بشناسیم.

استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه ارومیه، انتظار را به منزله نیروی پتانسیلی توصیف می کند كه مایه حركت انسان به سمت تعالی و پیشرفت است و موجب می‌شود كه ما آینده را تیره و تاریك نبینیم و امید به آینده در ما همواره وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام محمد كفیلویی استاد حوزه و دانشگاه ارومیه و از اساتید دوره های مهدویت بنیاد امام مهدی(عج) آذربایجان غربی نیز با اذعان بر اینکه ظهور و قیام حضرت مهدی(عج) جریان منطقه‌ای و قومی نیست می گوید: منجی گرایی مسئله‌ای جهانی و همگانی است اما این مسئله در جهان تشیع بیشتر اوج گرفته و در این آئین ارادتمندان آن حضرت پیوسته در انتظار ظهور وی هستند و از وجود مبارك و دعاهای نافذ و توجهات عالیش در زمان غیبت استفاده می‌كنند.

به گفته وی ظهور امام زمان(عج) به عبارت اخری حكومت الهی در جهان و غلبه و پیروزی كامل حق بر باطل است و ظهور آن حضرت حل مشكل اساسی جهان و ترسیمی از آینده دین مبین اسلام است.

وی تصریح دارد که ظهور ولی عصر(عج) اجرایی شدن وعده حكومت توحید در روی زمین است كه توسط قرآن مجید و رسول گرامی اسلام وعده داده شده است.

این کارشناس معارف اسلامی ضرورت توسعه فرهنگ و اندیشه انتظار را خاطر نشان کرده و افزود: توسعه و ترویج اندیشه مهدویت مستلزم اخلاق محوری است، چراكه مبانی خلق و خوی الهی و درك واقعیت اسلامی راهگشای سعادت بشریت است و این اندیشه تمامی دنیا را به واقعیت آرامش فكری و روحی می‌رساند.

وی چگونگی توسعه اندیشه انتظار را در جامعه امروز حاوی ظرائف و نکاتی ذکر می کند و می افزاید: افكار مهدویت در جامعه امروزی اخلاص، سعادت، عدالت، نشاط و شادی را به انسان آموزش دهد، چراكه اخلاص در زندگی حركت و تكاپوی مثبت را برای تعالی بشریت ترسیم می‌كند و تملق‌های بی‌مورد كه جامعه امروزی گریبانگیر آن است راه‌های فریب را كه بیگانگان برای جوانان ایجاد می‌كنند برای انسان‌ها به ارمغان آورده است.



درباره وبلاگ

ذکــر تعجیل فــــرج رمز نجات بشــــر است.....


ما بـــرآنیم که این ذکـــــر جهـــانی بشــــود.....
پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
ATOM
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات جانبی
پیوند ها
دانشنامه مهدویت
 
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
لوگوی دوستان


 



شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic